Jdi na obsah Jdi na menu
 


Foto - citace

Utopiste Adeuxballes ( Paříž )

"Nicméně bych rád řekl toto: nefotografujte pro druhé, ale pro sebe, netvořte fotografie pro získání reakcí od druhých, ale proto, že to děláte rádi a s láskou a mějte foťák vždy při sobě." 

 

Karel Kolerus  ( Česko )

"Fotografie se formálně vyčerpala: nové fotoaparáty dokážou vytvořit automaticky velice kvalitní snímky, prakticky bez našeho většího zásahu. Jde hlavně o obsah, o to, jak ho vložit do fotografie. Zajímají mě lidé hledající nevšední obsah ... Nejlépe zcela intuitivní, který jsem předtím ještě neviděl :)"

 

William Klein

“Fotka je vytvořená za 1/125 vteřiny. Kolik fotografií jednoho fotografa znáš. Sto? Řekněme 125, což by byl relativně velký soubor fotografií a dal by dohromady 2 vteřiny. Život fotografa, dokonce i skvělého fotografa, jak se říká, trvá 2 vteřiny.” 

 

Major Deegan  ( New York )

"Nejsem profesionální fotograf a ani nechci být. Potěšení, které mám z toho, že se ostatním mé fotografie líbí, je mým největším oceněním. Alespoň pro teď."

 

Chema Alba  ( Madrid )

Měl jsem to štěstí, že jsem před lety potkal fotografa jménem Walter Rosenblum, jedli jsme spolu a povídali si o fotografování (on povídal... já poslouchal). Říkal jsem mu, že nejsem úplně v klidu při focení lidí, obávaje se jejich reakce, … On mi na to řekl něco, co mi velmi pomohlo: “Nikdy nefotografuj někoho, kdo se zdá být znepokojený při přítomnosti fotoaparátu.” Myslím, že je to skvělá rada. Také se snažím vždy fotit s úsměvem na tváři a “nekrást” fotografie.

Lukáš Morávek  ( Ostrava )

Ale ani ten nejdražší foťák a nejsvětelnější objektiv nemají oči a mozek. Fotku vymyslet a zkomponovat neumí. Takže je to jen a jen oko fotografa, které dokáže vidět a zachytit to, čemu pak říkáme kvalitní fotografie. Fotografická technika je jenom prostředkem ke zmrazení a uchování okamžiku.

  

Markus Hartel ( New York )

Je fotografování v ulicích více o vybavení nebo o fotografově talentu?
Jako u každého druhu umění je vybavení druhotné a pouze komunita fotografů trpí záviděmím  vybavení druhého. Je dobré mít ten správný nástroj pro ten správný úkol, ale nakonec je to stejně o tvé vizi a výsledku, ne fotoaparátu.

 

Rui Palha  ( Portugalsko )

Mám několik tipů, které jsem někde četl a souhlasím s nimi:

  • Buď blízko svému subjektu a vyplň s ním celý svůj hledáček.
  • Street photography je o pozorování lidí, jejich akcí a o vzájemném srovnávání. Měj otevřené oči a hledej zajímavé souvislosti.
  • Budeš mít lepší fotografie, když budeš součástí scény, kterou fotografuješ, a budeš schopen reagovat na emoce a drama odehrávající se před tebou.
  • Buď neformální a měj svůj fotoaparát co nejdále od svého obličeje, nesnaž se vypadat jako “fotograf”. Na druhou stranu se nesnaž svůj fotoaparát schovávat a chovat se podezřele - jak jsem řekl, buď neformální.
  • Neber si s sebou moc vybavení a cestuj nalehko.
  • Předvídej co se stane, než se to stane.
  • Buď připraven fotografovat v jakýkoliv okamžik. Život v ulicích je rychlý a když nebudeš připraven, promeškáš mnoho příležitostí.

V konečné fázi: měj rád a respektuj lidi, poslouchej, co říkají, buď statečný a odvážný, buď k nim co nejblíže, ať cítíš jejich přítomnost a oni tvou, buď spokojen se svoji tvorbou, než ji budeš ukazovat druhým, buď k sobě velmi kritický a vyžaduj od sebe to nejlepší a užívej si to všechno.

 

Robert Capa
Pokud vaše snímky nejsou dost dobré, nejste dost blízko.